یکشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ‌درحالی ‌که جان‌کری، رئیس کمیته روابط خارجه سنای آمریکا از عصر شنبه برای مذاکره با مقام‌های ارشد سوریه در دمشق به سر می‌برد، برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه هم راهی این کشور شد

سناتور جان کری در سومین سفر خود به سوریه از زمان آغار ریاست‌جمهوری باراک اوباما با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه دیدار و گفت‌وگوکرد. سفر جان کری به سوریه در حالی صورت گرفته است که آمریکا اخیرا به همراه رژیم صهیونیستی سوریه را به ارسال موشک‌های اسکاد به لبنان متهم کرد. همچنین باراک اوباما به‌تازگی تحریم‌ها علیه سوریه را یک بار دیگر تمدید کرده است.

به عقیده بسیاری این مسائل درحالی‌که دو طرف در ماه‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای برای عادی‌سازی روابط خود داشته‌اند دلیل اصلی سفر کری به سوریه به حساب می‌آید.
بلافاصله پس از مذاکرات رئیس کمیته روابط خارجه سنای آمریکا روز گذشته برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه هم وارد دمشق شد و با رئیس‌جمهوری سوریه و ولید معلم، وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

کوشنر در این دیدار با افزایش تنش‌ها در منطقه به‌دنبال تهدیدات رژیم صهیونیستی خواستار احترام طرفین به قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل متحد شد. وی از دمشق و بیروت خواست با رعایت قطعنامه 1701 شورای امنیت در مسیر برقراری صلح و آشتی میان رژیم صهیونیستی و همسایگان خود گام بردارند.

وزیر امور خارجه فرانسه گفت: من از دمشق و بیروت می‌خواهم که اسرائیل را با همسایگان خود آشتی دهند و از تمامی طرف‌های درگیر می‌خواهم که با احترام به قطعنامه 1701 به مناقشات جاری میان حزب‌الله و اسرائیل پایان دهند.

کوشنر همچنین در نشستی خبری پس از دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه اعلام کرد: می‌توان همواره در شرایط متشنج زندگی کرد؛ اگرچه این تنش‌ها روبه‌کاهش است.
بشار اسد هم در واکنش به اتهام وارد‌شده به سوریه از کشورهای غربی خواست در مقابل تجاوزات رژیم صهیونیستی واکنش نشان دهند. وی با تاکید بر اینکه اسرائیل به‌دنبال راه انداختن جنگ در منطقه است، گفت: سکوت کشورهای غربی در مقابل تجاوزگری‌های اسرائیل غیرقابل تصور است.

وی اعلام کرد: اگر کشورهای غربی خواستار ثبات و امنیت در منطقه هستند باید نقشی فعال برای جلوگیری از تحرکات خطرناک اسرائیل در منطقه ایفا کنند. رئیس‌جمهور سوریه همچنین در این دیدار بر اهمیت بیانیه‌ سه‌جانبه تهران، آنکارا و برازیلیا تاکید کرد و آن را فرصتی گرانبها برای حل‌وفصل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران دانست.

وزیر امور خارجه فرانسه روز گذشته پس از پایان سفر خود به دمشق برای مذاکره با مقام‌های ارشد لبنان عازم بیروت شد. این در حالی است که گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان هم راهی منطقه شده و قرار است با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه دیدار کند.

کد خبر 108061

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز